Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




fredag 27. september 2013

Et blomstrende innlegg:)



Sommerblomstene - sommeren 2013


Dette innlegget er ment som en påminnelse til meg selv til neste års valg av sommerblomster:)


Nydelige blå fioler i gammelt sinkkar.


En ny type Begonia (nesten som små miniatyr-roser) var like nydelig hele sommeren. Nå er de flyttet inn i vinduskarmen og blomstrer i lyserosa.


To små Pelargonia (Dronning Ingrid) ble plantet i dette store sinkkaret. Den ble utrolig stor og er fremdeles like flott!
Tenk om jeg kunne, for første gang, klare å få den til å overvintre!


Skjønne Malin på Epla forærte meg en avlegger av denne blomsten, Oxalis, for nøyaktig et år siden. Gjennom hele høst, vinter og vår stellte jeg så godt jeg kunne med den. Først visnet den helt ned. Så tredde jeg plastikkpose over og den kom seg igjen. Men så snart jeg fjernet denne, visnet blomsten helt ned igjen. Dette skjedde flere ganger. Til slutt gikk jeg til innkjøp av et mini-drivhus;



Plassert inni her, kom den seg igjen. Så kunne jeg omsider plante den over i en leirkrukke og sette den ut. Men tror du ikke den visnet helt ned igjen. Denne gang var det ikke antydning til liv så jeg gjemte den bak låven og glemte den helt.  Da jeg flere uker senere skulle et ærend bak der, fant jeg Malins blomst i fullt flor! Helt utrolig. Nå står den på trappen hjemme og blomstrer enda rikere enn da bildene ble tatt. Nå håper jeg at jeg klarer holde liv i den gjennom vinteren:)



Like sikkert som amen i kirken, fylles kjerren årlig med hengelobelia. Alltid like vellykket.




På låvebroen har jeg  2 gamle melkespann med blomster. Det ene spannet fikk lokket på igjen, da mini-sulfinaen visnet. Hengelobeliaen er fremdeles et syn. Helt fremst har jeg også en sulfina. Flere av disse fikk jeg av en god venn på øyen og de ble riktig så store og flotte.




Nydelige Gypsofilia - en brudeslør-variant, må jeg bare ha hvert år. Men jeg springer inn i låven med den hver gang det kommer en regnskur. På den måten klarer jeg å holde den vakker hele sommeren.



Her ved låveveggen er det bestandig så varmt.
Mot den røde veggen pleier jeg å velge hvite blomster som tåler å tørke ut. I år falt valget på henge-nellik. Den lukter veldig godt. Her blomstrer den fint, men det tok lang tid før den ville blomstre hos meg.



Hvert år kjøper jeg to av disse nydelige rosene; Dronning Margrethe. Disse har jeg i hver sin hollandske krukke på trappen. De blomstrer like flott hvert år. Nå har jeg satt dem ned i jorden sammen med tidligere års innkjøp. Og der blomstrer de trofast hvert år.





Ved inngangspartiet henger liten Sulfina, hvit Bacopa og rosa tvillingsblomst - Diascia. 

De to sistnevnte trives ikke i sterk sol, så her er en passelig plass for dem. I år ble de riktig flotte, men glemte selvfølgelig å ta bilde da de var på det fineste.



Rosa Margeritter i et sinkspann.



Denne klarer jeg ikke huske navnet på. Det er ikke tvillingsblomst. Bladene som er ganske stive, fikk litt høstfarger i blant. Blomstringen var rik gjennom hele sommeren og blomstrer fortsatt. Så denne vil jeg ha neste år også.



Hvert år fyller jeg denne kurven med en Hortensia. Hengelobelia på badekaret. Etter sommeren får Hortensiaen en plass i bedet.



Det blir en del fioler. Huske å knipe vekk frøkapslene, så gir den masse blomster tilbake.
Små fioler over alt:)

Lavendel har jeg også masse av, men ikke et eneste bilde! De er nå satt ned i mine bed.



Lavendel i selskap med Veronica



Fylte margeritter (Summer Song) ved naustet.
Kjempefin blomstring sommeren gjennom.
På bordet står det en hvit variant.



Oppå steinmuren har jeg plantet hvite margeritter. De stod flott hele sommeren, så sant ikke en ubuden sau nappet dem opp.

Så kommer sannhetens time; flotte sommerblomster kommer ikke gratis. Først og fremst ble de plantet med god drenering og god jord. Annenhver dag (og på varme dager; hver dag!) gikk jeg rundt med bøtten fylt med vann og en god dose plantenæring fra BoGrønt. Planten ble dyppet oppi bøtten (les; forsøkt druknet) til den sluttet å boble. Plantene som var for store til en bøttedukkert, vannet jeg direkte med godt gjødselvann hver gang de trengte vann, samtidig som jeg passet på at de ikke ble stående i vann. I tillegg vet vi jo at det er viktig å knipe vekk visne blomster/frøkapsler.



De aller fleste sommerblomstene kjøpte jeg hos Kåre Wiig på Orre. (trykk på linken så får du gode råd om stell av sommerblomsterDe har fantastisk flotte blomster. Synd jeg ikke har bilde av blomsterhavet i bilen når jeg drar derifra. Man kunne nesten tro at jeg skulle starte blomsterbutikk.

Med disse bildene blir neste års handel noe lettere. Men, dessverre har jeg bare foreviget halparten av alle sommerblomstene.

Nå er det i grunnen ganske greit med høst og pause fra all denne vanningen!

Takk for besøket og velkommen igjen. 
Velkommen til nye følgere!
Og sist, men ikke minst, tusen takk for så mange kjekke hilsener dere legger igjen hos meg. Setter stor pris på hver og en!

God helg!

Klem fra Hjørdis

19 kommentarer:

  1. Nydelige sommerbilder. Vakre blomster! Og kjempelurt å lage seg en slik minnebok :)

    SvarSlett
  2. Så mange flott blomster du har hatt i sommer.
    Jammen jobber du for å holde de fine sommeren gjennom.
    Men det ga mye blomsterglede.
    Ønsker deg ei herlig høsthelg :)

    SvarSlett
  3. Ååå, her var det jammen mange flotte blomstergleder! Elsker sommerblomster i zinkkar og den pelargoniaen din var jo blitt fantastisk stor! Min erfaring med overvintring er at de klarer seg best på et kjølig gjesterom framfor i kjelleren. Lykke til med dine planter:-) God helg og klem fra Berit

    SvarSlett
  4. For et herlig innlegg! Så nydelig det er hos dere, og ikke minst så mange flotte blomster dere har! Rett og slett vakkert :).

    SvarSlett
  5. Dette var vakkert og veldig lurt som en "huskeliste", tror jeg vil ta etter ideen din. Plassen deres ser helt nydelig ut!
    God helg!

    SvarSlett
  6. Hej Hjördis
    vilket underbart inlägg :)
    man blir GLAD
    å missa nu inte.....

    SATURDAY SHOW OFF

    det är kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvarSlett
  7. Sukk så koselig Hjørdis ♥♥
    Tror ikke jeg har sett dette inngangspartiet før,vakkert ♥
    Det er ikke liiite blomster du har og dette er bare halvparten?? Sikkert godt med vannepause da :))

    Klem klem

    SvarSlett
  8. Nydelige blomster og jobb står bak slikt! Smart å billedgjøre husken! Tror jeg liker høsten som ikke krever så mye mht hage og stell:). Snart kommer Balke i Bolugpluss, Hjørdis:)

    SvarSlett
  9. Syntes det var koselig at du delte den påminnelsen din med alle oss andre for kjekt å få slike fine og nydelige tips :) Vakkert er bare fornavnet på hagen din :)

    Mannen min er utålmodig skjønner du men etter å ha bært en nymalt kommode inn fra garasjen i 2 grader til ei stue på 24 grader så tar det litt tid for kommoden og klimatisere seg :) Alle skuffene gikk fint etter en times tid og nå går den siste skuffen også greit med stearinlys tipset :)


    Ønsker deg en fin helg

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
  10. Wow, for et fantastisk blomsterflor :)
    Utrolig vakkert!
    God helg til deg :)

    SvarSlett
  11. Hei Hjørdis!
    Takk for hyggelig hilsen hos meg! Ja, Carl Larsson gården MÅ du bare besøke du også, og jeg lover, du vil ikke angre på turen! Dalarnaog områdene rundt sjøen Siljan er som en drøm - da er man virkelige Carl Larsson- land!

    Jeg måtte le da jeg leste at du tok bildene av årets blomster, for å hjelpe på hukommelsen, for det var akkurat det jeg planla å gjøre også! Men tror du at jeg husket på å gjøre det? Nei da, det gikk i glemmeboken! Men, neste år da....!

    Ang. overviintring av Pellargoniaene så er et godt tipst de går lettest når de står i leirpotter. Alle de jeg hadde i plastpotter døde, men ikke de i leirpotter! Vann et par-tre ganger i løpet av vinteren, og ikke la de stå for kaldt. I boden vår er det 5-10 grader. Lykke til med det!

    Og ha en riktig god helg!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  12. SOM Å LESE DE VAKRESTE GARTNERBLAD
    SÅ MASSE FINT
    DU ER SÅ FLINK
    TAKK FOR DU DELTE
    NYT HELGEN
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  13. Åh de herligste bilder du viser,helt fantastisk.<3
    Tusen takk for titten jeg koser meg skikkelig
    her inne hos deg flinke Hjørdis. :)
    Ha en fin helg videre.
    God klem.

    SvarSlett
  14. Åååå savner sommeren eg nå når eg ser bildene dine,så vakkert❤️

    SvarSlett
  15. Dream on...
    Nydelege bilder!
    God helg!
    Klem

    SvarSlett
  16. Hei skjønne Hjørdis!
    Så kjekt at du likte serviettene;)
    FOR en blomsterflor!
    DET liker jeg!
    FOR en jobb ja med alt stell og vanning!
    Herlig å se og så utrolig heldige dere er som har et slikt paradis!
    Ha en flott uke gode Hjørdis;)

    Varm klem.

    SvarSlett
  17. Så utrolig nydelig! Det er nok litt av en jobb å holde disse i løpet av sommeren, men så får man jo lønn i bøtter og spann (bokstavlig talt)!
    Det spørs om ikke den som du ikke husker navnet på er en Engelsk Pelargonia? Er slett ikke sikker, men det var det som slo meg iallefall ;)
    Takk for at du deler blomsterfloret med deg, ha en fin dag videre!

    Mvh Monica

    SvarSlett
  18. Oi så masse fine blomster du har. Er imponert jeg over at du husker navnene på alle sammen. Så flott hage du har. Den trillebåra di har vært på ønskelista mi i m ange år nå. Ser for meg den hadde vært fin med masse blomster på midt på plenen min. Takk for at du deler så flotte bilder :)

    SvarSlett
  19. Så frodig og fint. Sink og terracotta er flott å plante i. Hadde mye av det samme i sommer jeg også.

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)