Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




onsdag 29. januar 2014

Lune tebirkes til lunch

Har du lyst på noe godt til helgefrokosten kan jeg anbefale tebirkes. 

Har begynt å planlegge helgen - det er jo tross alt lillelørdag☺


Disse er glutenfrie, men bytt gjerne melet ut med hvetemel dersom du ikke har cøliaki. Men kanskje du kjenner en som du har lyst til å overraske med glutenfri bakst. Disse er lette å lage og fine til å fryse ned.

Birkes er det danske ordet for valmuefrø.


Her er oppskriften på tebirkes/frokostbrød:

1200 gr Semper
2 ss fiberhusk
50 gr gjær
400 gr smør/margarin
8 ss sukker
1 ts bakepulver
6 dl melk/vann (litt mer hvis du bruker grov type Semper)

Smuldre gjæren i bollen. Hell over fingervarm (37 grader) væske. Fiberhusken røres i. La stå å svelle i 10 min.

Smuldre smøret oppi og bland alt godt sammen.

Deigen skal være så pass fast at fingen ikke sitter fast når du trykker på den. Bland i så fall i mer mel.

Heves 30 - 40 min.



Kjevle en tynn leiv i rektangel. Pensle med sammenpisket egg. Brett i 3 deler; ene enden mot midten, pensle med egg,  og ta så den andre enden over der igjen.

Snittes i ca 4 cm bredde. Pensle med egg og strø over valmuefrø.

Heves i 30 min.

(Det første brettet kan du sette inn i kald ovn uten å etterheve. De heves mens ovnen varmes)


Stekes på 225 grader C i ca 10 min.


Spør meg gjerne dersom du lurer på noe. Min e-post finner du på høyre side lenger oppe.

Lykke til!

Ønsker alle som titter innom en fortsatt fin uke.

Klem fra Hjørdis

11 kommentarer:

  1. Det så deilig ut , og så fint porselen du bruker!!!
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
  2. Så gode ut, supert med oppskrift, den kan jeg bruke når den ene søstera mi kommer på besøk....... Og servise i blå spode, så vakkert!
    Ha en fin kveld.
    Klem fra Signe.

    SvarSlett
  3. Dette ser godt ut. Har lyst til å prøve å
    bake de. Kjenner noen som ikke tåler gluten,
    greit å ha noe slikt klart da.
    Ha en god dag :)

    SvarSlett
  4. Hei Hjørdis!
    Dette såg godt ut- kanskje eg skal bake rundstykker til blomkålsuppa som er planlagt til middag i morgon?! Eg kosar meg med baking for det både luktar og smakar godt.
    Bordet du har dekka såg verkeleg innbydande ut :-) Eg likar så godt ostebanda dine- det har eg ikkje sett i bruk andre plassar enn her på bloggen din.
    Ønsker deg ein fortsatt fin kveld!
    Klem

    SvarSlett
  5. Så utrulig godt det såg ut:))og fineste servicet og!
    Fine dag til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  6. ikke bare så disse gode ut, men kan i allfall si, at det ble veldig mye bedre når man serverer dem på dette vakre fatet og alt rundt....lekkert!

    klem tone

    SvarSlett
  7. Dette så godt ut - og litt mindre hvetemel har vi godt av alle! Jeg har to i familien som ikke tåler hvetemel, så denne skal jeg prøve!
    Så lekkert servise da!

    SvarSlett
  8. Tusen takk for spennende oppskrift - det så kjempegodt ut :-) Ser på headingen din, og kjære nånn for ei utsikt dere har (regner med at det er utsikten fra huset) - vakkert :-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  9. Så flink du er! Tusen takk for oppskriften :)

    SvarSlett
  10. Å din skjønne bakermester!!!!
    Så lekkert og ser jo så innbydende ut med alt det herlige rundt!
    Vet du.... I går så jeg stråmønster servise på finn.no....da tenkte jeg på DEG min venn!
    Takk for de skjønneste kommentarer;)))) blir GLAD!
    Snart helg igjen.....deilig....og INGEN håndball ELLER fotballcup ;)))))
    Kos deg min kjære venn.
    Ps.har pusekatten din spist kinamat i det siste da? Hi,hi.....

    GOD klem;) Camilla .

    SvarSlett
  11. Utseende er halve smaken. Det så rett og slett bare lekkert ut. Er vokst opp med stråmønster på frokostbordet så dette vekker minner for min del :)

    Ha en fin dag
    Cecilie

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)