Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




onsdag 5. oktober 2011

Plommelikør til jul



Med Norgesglass, plommer, sukker, vaniljestang og julekrydder på plass,  var det kun brennevinet som manglet før jeg kunne sette i gang. MEN med fjorårets poltur sterkt i minne, grudde jeg meg fælt til årets innkjøp.

Polturen kan man lese HER om ønskelig:-) Det gjør meg ingenting å kjøpe vin, men derimot brennevin liker jeg ikke å kjøpe.
En årvåken og blid selger så mitt noe bekymret blikk og geleidet meg rett bort til spriten. "60 % må du ha", sa hun og kom t.o.m. med 
gode råd til laging av plommelikør!:-)




Fjorårets produksjon av likøren fikk så god mottakelse at i år tør jeg dele fremgangsmåten med dere:-)

Del plommene i to og kast de fleste steinene. Behold ca 4 - 5 steiner som man knuser/knekker.

Fyll et Norgesglass (eller et annet glass med tett lokk) med plommer (ca 14 - 16 stk) og de knuste steinene.



Deretter fylles sukker opp til kanten.

Hell oppi sprit - 60 % - til det dekker.  Det kan ta litt tid før spriten trekker helt ned i bunnen, så da må du etterfylle litt i løpet av de nærmeste minuttene. Det må dekke fullstendig!


I det ene glasset la jeg en delt vaniljestang oppi sammen med plommene. Splitt vaniljestangen og skrap ut frøene. Ha både frøene og stangen i glasset. 

Den andre likøren ville jeg ha en smak av jul, så den fikk litt julekrydder; kanelstang, anis og nellikspiker. En anisstjerne holder, ellers kan man lett fornemme smaken av hostesaft.


Skru deretter lokket godt igjen og sett glassene til lagring. De skal stå mørkt i 6 - 8 uker.

Snu glasset på hodet en gang eller to i uken.

Her er glassene forseglet og merket:-)


Når det har stått og godgjort seg (sukkeret er oppløst) i ovennevnte tid, siler du av plommene gjennom et kaffefilter/tefilter eller rent håndkle.

Så heller man likøren over i små, dekorative flasker. For at likøren skal bli klar i konsistensen er det best den kan stå i flaskene en ukes tid før bruk. Lang holdbarhetstid:-)

Kremmerhuset selger godt egnede flasker som er kjempekoselige.

De skal jeg vise i et senere innlegg - om 8 uker - tenker jeg:-)

Tusen hjertelig takk for alle de koselige hilsener! Det er så kjekt at dere titter innom! Håper dette kan inspirere. I så fall må dere ha lykke til og kos dere!:-)









19 kommentarer:

  1. Åhhh, det hørtes godt ut!!!!! Jeg skal jammen gå til innkjøp av nødvendige remedier, for å kunne nyte lekkerheten til jul!!!! Tenke seg min bursdag lille julaften, ild på peisen og kunnes sitte å nytte et litet glass!!! MMMMMMM. Klemz Grethe

    SvarSlett
  2. hei.
    åå dette høres godt ut, må nok prøve dette jeg å, har en flaske med sprit så jeg slipper kjøpe, hihihi føler samme som du ang dette...
    mm det smaker nok fortreffelig,
    ha en fin dag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  3. Hei!
    Mmmm... må jo bare være knallgodt. Og så fine glass... Kjempefine gaver :)

    HA en fin kveld :)

    Klem Anette

    SvarSlett
  4. Tenker dette smaker godt!!!
    Takk for tips og oppskrift!
    Våre plommer er moden i august...Victoria....så de er nok borte vekk nå!
    til neste år da gjerne...

    ha en fin kveld Hjørdis

    SvarSlett
  5. Takk for en grei oppskrift fra A til nesten Å, skal følge med til ferdig resultat, den er sikkert kjempe god når den er ferdig.
    Å så koselige med glassene og skriften og alt.
    lykke til.

    SvarSlett
  6. Ååå, skulle ønske jeg hadde plommer !
    Det hørtes godt ut.
    Jeg flirte litt av din forrige tur til polet for å kjøpe sprit og registrerer at du har fått tak 60% denne gangen. På et tredje pol ? ;)
    Ha en fin høstkveld.Nesten litt utrolig etter den helgen vi har hatt.

    SvarSlett
  7. Nå fikk jeg virkelig lyst til å prøve jeg også:) Har aldri laget likør...så kanskje på tide:)

    koselig å lese inn på bloggen din..mange fine og inspirerende innlegg her ja:)
    Ha en fin kveld fortsatt.

    klem fra Katharina

    SvarSlett
  8. Ser helt lekkert ut, det var da en skulle hatt plommetræ i hagen.

    Takker for at du deler oppskriften.

    Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
  9. For en fantastisk blogg du har! Titter på de fine bildene dine,det er jo som å reise til et sted i et eventyr!
    Og jeg fikk så lyst til å lage plommelikør- når plommetreet mitt bare får litt mere frukt, om en ti års tid...sprit får jeg jo kjøpt på butikken, jeg...

    SvarSlett
  10. I år var det ikke en plomme på treet mitt, men dette skal jeg huske til et bedre år, for dette tror jeg blir godt!!
    Kos deg videre, klem fra meg;)

    SvarSlett
  11. Så flink du er, smaker nok himmelsk til julefeiringen. For et nydelig bilde i innlegget under, vakkert gelender, som jeg kjenner godt igjen fra byen vår. Nå var det tilbake på jobb for meg, og ja, det er godt å bare tenke på seg selv en gang i blandt. Kos deg resten av uken, snart helg, det skal bli godt. Klem fra Mona.

    SvarSlett
  12. Det där låter jättegott, jag tycker det är roligt och göra egen likör. Kan lätt tänka mig hur gott det blir, ska skriva av ditt recept.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlett
  13. guriland så flink du er... og for en stemning , rene nostalgien i disse bildene!
    klemklem

    SvarSlett
  14. Dette så fristende ut! Så flott du har pynta glassene også, med merkelapper og lakk. :)

    SvarSlett
  15. Vittig å lese om "polekspedisjonen" din i fjor :o) Godt det gikk litt enklere i år.
    Her er plommene oppspist allerede, men skulle jeg finne på å lage likør en gang vet jeg hvor jeg finner fremgangsmåten! Takk for at du deler!
    Ha en riktig flott helg :o)

    klem Mona

    SvarSlett
  16. Takk for oppskriften og for fin inspirasjon. Stemningen ved å lage sin egen likør er jo nesten like viktig som å nippe til den ferdige likøren - skønt ikke akkurat helt da....

    Jeg satte likøren på Voss vannflasker som har stor åpning, satser på at det funker bra. Se ser jo pene ut også der de står :-)

    Da er det bare å vente i 8 uker.

    Mvh
    Even

    SvarSlett
  17. Hei, kom over denne og det ser ut som en god oppskrift som jeg vil prøve. Men lurer på hvor stor norgesglassene er? 0,5 liters eller noe?

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)